Sista året i gymnasiet på Liljaskolan innebär en resa för de som läser specialidrott dykning. Vår klass fick åka iväg på en tre veckors resa som tog oss till -Thailand, Malaysia och Kambodja. I Thailand blev det huvudfokus dykning, i Malaysia storstadspuls och shopping, Kambodja historia. Det blev tre veckor, 10 flygresor, 6 olika huvudstäder, 8 boenden/sovplatser och 6 olika valutor. För att inte tala om mängder med dyk, upplevelser, skratt och ny kunskap.

Resan dit var lång, den startade i Umeå med flyg mot Stockholm, övernattning på Arlanda, flyg till London, därefter till Hong Kong (där vi väljer att gå ut och se lite av den häftiga stan) och därefter flyg till Bangkok. Från Bangkok åkte vi minibuss mot hamnen och sov där under bar himmel. Så mysigt! vi sov till ungefär 05 då vi väcktes utav hundratals elefanter (högljudda turister med många resväskor) och morgonen därpå tog vi en tidig båt mot ön Koh Tao där vi skulle dyka.

Framme i Koh Tao kollade vi läget och letade ett bra dykcenter, vi hittade ett ganska snabbt, Dive Point hette dykcentret.

Vi checkar in på vårt första boende och bestämmer att vi ska göra ett dyk redan första dagen, ett uppvärmningsdyk. Vi åker ut med dykbåten och genomför ett dyk. 19 meters djup var vi nere på ungefär. Ett ”mysdyk” som vi så fint kallar det.

Morgonen därpå ringde väckarklockan 06 och halv sju befann vi oss på dykcentret och en kort stund därpå ute på havet. Så fortsatte det i några dagar till också efter det. Samma rutiner och tre-fyra dyk /dag. Vissa av dyken bjöd på den mest magiska undervattensnatur jag någonsin skådat, medans andra bjöd på lite sämre sikt. Vi fick se alla möjliga sorters fiskar under veckan. Stingrockor, havssköldpaddor, nemos och mängder med fiskstim. Det är så mäktigt! Min högsta önskan var att få se en stor haj eller valhaj, men tyvärr fick vi aldrig se något av dom. Under våra dagar i Koh Tao och på Dive Point med de fantastiska instruktörerna hann vi med ungefär 12-15 dyk om jag inte minns helt fel. Jag missade några dyk, varav ett nattdyk när jag blev rätt förkyld en dag. Omöjligt för mig att tryckutjämna då, därför lika bra att stå över dyket.

En dag åkte vi ut till ”Sailrock” där ett dyk bestod utav en ”skorsten” som var 2×2 meter bred. Tack o lov att jag inte har klaustrofobi. Det var en speciell känsla att dyka ner en och en i den där tunneln/skorstenen/hålet som var 12 meter långt. Extra spännande var det när vi absolut inte fick röra väggarna runt omkring pga. alla livsfarliga djur som kunde finnas där. Efter några blöta dagar på Koh Tao skulle vi nu vidare till nästa destination – Koh Samui.

På morgonen tog vi färjan över till Koh Samui och kom fram till ett superfräscht boende. Vi stannade i Koh Samui två nätter och dessa dagar bestod utav sol, bad, hopp i vattenfall, elefantridning och shopping längst de mysiga gatorna. Det var så roligt att bara få hoppa i vågor, soltorka, bada lite mer och bara glassa dessa dagarna. Det var något man saknade när vi dök, då hann vi nästan aldrig hänga på stranden. Men nu när vi fick hänga på stränderna saknade man ju såklart dykningen haha. Konstigt. En kväll blev vi sugna på hemleverans från donken. Typiskt svenskar. Efter ungefär en timma hade vi fått fram rätt nummer och efter 3,5 timmar fick vi vår mat ungefär haha. Så jäkla roligt det var. Vilken kämpaglöd det finns hos människor när mat är med i bilden alltså. Efter väldigt många samtal, ett köpt thailändskt simkort, telefonkiosker och arg personal på 7eleven fick vi äntligen vår middag, klockan 01, -och vi skulle upp 05 dagen efter för att ta oss mot Kuala Lumpur i Malaysia.

Tidigt på morgonen blev vi upphämtade av en minibuss som körde oss till hamnen där vi hoppade på en stor färja som skulle ta oss till Donsak i Surat thani. Det tog ungefär 1½ timma med färjan och framme väntade en stor flygbuss på oss. Vi åkte buss i en timma ungefär och det blev lite tight om tid men till slut kom vi fram till flygplatsen och kunde checka in. En kort stund senare satt vi på flyget på väg mot Malaysia och Kuala Lumpur. När vi kom fram i varma Malaysia tog vi en flygbuss in till centrum och därifrån sky-train till vårt boende som jag hade bokat där. Vi gjorde oss hemmastadda på rummet och gick sedan ut för att käka och upptäcka denna häftiga stad.

Det blev tyvärr bara två nätter i Kuala Lumpur, jag hade velat stanna längre för jag började verkligen gilla denna stad. I’ll be back! vi besökte iallafall Petronas Twin Towers och gallerian som befann sig inuti. Mäktig byggnad! dagen efter det blev det en lugn dag med shopping och vi kom i säng kanske tidigt eftersom att väckarklockan nu var ställd på 04:30 dagen efter. Dags att flyga mot nästa land och destination – Kambodja!

5be2129f-bad7-4657-b7e8-0f0504e5aa2bFlygplatsen i KL är nog den mest oorganiserade och konstigaste flygplatsen jag varit på hittills. Det var långa sträckor att gå och dåligt skyltat.Det blev väldigt stressigt, eller tillräckligt stressigt för att två av oss skulle råka missa flyget haha.. Shit happens. (De tog ett senare flyg och allting löste sig.) När vi fixat våra visum åkte vi till vårt boende och därefter vidare till en shooting range där vi fick testa skjuta lite M16 och AK47 bl.a. Så häftigt!

Första intrycket av Kambodja var fattigt och sunkigt. Trafiken är sinnessjuk (går knappt att jämföra med Thailands trafik). Efter vi fått skjuta lite åkte vi vidare mot Killing Fields där vi gick runt på ett område och med en ”bandspelar-guide.” Jag kunde ingenting om Kambodjas historia innan vi kom dit. Väldigt intressant och sorgligt att lyssna på allt tragiskt som hänt där för inte alltför länge sedan. Resten av kvällen gled vi runt lite i Phnom Penh (huvudstaden i Kambodja).

Dagen därpå åkte vi till Siem Reap i minibuss, en resa på 8-9 timmar. I Siep Reap blev det ett besök till Angkor Wat, ett tokhäftigt ställe jag rekommenderar alla människor i världen att besöka.Vi hade turen att få en fantastisk guide som älskade sitt jobb mer än allt annat på denna jord. Vi besökte även Ta Prohm (där Tomb Raider spelades in). Träden som växte där var det bland det häftigaste jag någonsin sett. Wow säger jag bara! Efter den turen blev det kortspel på balkongen innan vi gick ut och åt middag kring 22. Därefter väntade sängen. Morgonen dagen efter skulle vi mot vår slutdestination: Bangkok!

Det blev minibuss till Bangkok, en resa på 9 timmar. Vi åkte väldigt tidigt och försökte sova i minibussen men det var omöjligt eftersom att vår chaffis tutade på allt han såg och körde full fart i vartenda gupp haha. Vi kom fram till vårt superfräscha boende, Saphaipae hostel, verkligen ett tips för backpackers att bo där! Billigt, fräscht och mycket folk från alla världens hörn. Efter att vi packat upp så tog vi taxi till MBK gallerian. där shoppade vi litegrann och kollade runt. Dagen efter spenderade vi i samma galleria. Hör och häpna, men vi stannade 9(!) timmar i en och samma galleria. Då kan ni tänka er att det var en stor galleria haha. Sista kvällen satt vi uppe på takterrassen och bara myste långt in på natten, vi snackade om allt mellan himmel och jord och körde ytterligare en hemleverans från donken. Gick betydligt smidigare denna gång! Dagen därpå skulle vi åka hem. Jag var verkligen allt annat än redo att åka hem den här dagen. Jag mår verkligen så bra av att vara i värmen och i andra miljöer. Sista dagen bestod bara utav packning och resor. Vi stannade i Hong Kong på vägen hem och fick se lite ”Hong Kong -by night.” Vilken frän stad, önskar att vi hade varit där lite längre och fått se ännu mer. Efter ett x antal timmar kom vi fram till Sverige och Umeå. Trötta av jetlagen och tacksamma över resan..