Efter att ha hört någon prata om Lofoten i Norge blev jag själv väldigt sugen på att åka dit. Google visade bilder över ett makalöst landskap, och jag ville givetvis se om bilderna verkligen var rättvisa. Det blev en biltur genom Lofoten med avstickare till bergstoppar och fina sandstränder. Googles bilder ljög inte. Lofotem är en magisk plats på många sätt.

Efter att ha bilat från Skellefteå till Bodö i Norge och därifrån tog vi färjan med bilen till Moskenes i Lofoten. Det blev en oskön båttur med höga vågor och extremt mycket sjösjuka från alla håll och kanter. Vi kände att våra pansarmagar höll ganska bra och jag kände mig rätt nöjd med att inte må illa alls. Tills hungern kom och vi ställde oss upp. Det dröjde inte länge innan jag behövde hålla i mig i båtens alla hörn, magen vände sig ut och in och jag försökte rabbla några ”spy-inte-ida” mantran i skallen. Slutade med att även vi fick gå ut och ta luft haha.

Efter någon timmas båtresa kom vi äntligen fram och möttes utav en trafikfull E10 omringat av magiska berg. Vart hade vi hamnat egentligen? existerar verkligen den här platsen? ja visst gjorde den det. Vi fascinerades av varje berg och jag försökte göra mitt jobb som både kartläsare och upptäckare så bra som möjligt. Vi sov på olika campingar, slog upp tältet och siktade på att få se så mycket som möjligt varje dag.

En dag stannade vi i Svolvær där vi passade på att gå upp på Djevelporten vid Fløya. Vi var osäkra på om vi gick rätt men till slut, efter en del svett och hungrig mage var den farliga bron/stenen precis framför ögonen. Yes! dags att ta lite fräsiga bilder. Ser kaxigt ut på bilden. Kände mig allt annat än kaxig när jag väl stod där uppe och försökte hålla fötterna någorlunda stadiga med blåsten i ryggen. Förlåt Mamma ♥

Vi gjorde även en bestigning till toppen ”Matmora”. En fin och behaglig vandring upp, en del stigningar och tyvärr total whiteout när vi närmade oss toppen. Hört att utsikten därifrån ska vara storslagen haha, trist att vi inte fick se den! Men inte var vi bittra över det. Alltid roligt att lyckas ta en topp, oavsett om du har den coolaste utsikten eller inte.

Vi fortsatte våra dagar som upptäckande bilister och nådde till slut Narvik för en shoppingrunda och sedan var vi faktiskt tillbaka på Svensk mark igen, konstigt nog. Det går snabbt att åka igenom Lofoten med bil. Det är ju bara 400km. Ska ni dit, se till att ha bra planer på vad man kan se och vilka toppar som är fina att kämpa upp för. Det kommer jag ta med mig till nästa gång jag åker dit.

Vi fortsatte neråt förbi Riksgränsen, Abisko (och sa hej till kungsledenskylten), stannade i Björkliden för ett besök i grotta och sedan vidare mot Nikkaluokta. Därifrån började vi en resa mot Kebnekaise och dess fina sydtopp. Läs mer om det HÄR.